Forumregler og retningslinjer for Reiseforumet
Disse retningslinjene gjelder all bruk av Reiseforumet. Ved å opprette konto, publisere innlegg eller benytte forumets funksjoner, samtykker du i å følge reglene slik de til enhver tid er formulert.
Reiseforumet er en digital møteplass for reisende og bransjeaktører. Hensikten er å fremme seriøs, informativ og respektfull dialog om reise og opplevelser.
Forumledelsen forbeholder seg retten til å moderere, redigere eller fjerne innhold som bryter med reglene, norsk lov, eller som strider mot forumets formål, inkludert feilinformasjon.
Enkelte lenker på Reiseforumet.no kan være affiliatelenker. Dette betyr at forumet kan motta en provisjon hvis du foretar kjøp via lenken, uten ekstra kostnad for deg.
Lenker publisert av redaksjonen og brukere kan automatisk omgjøres til affiliate-lenker. Dette endrer ikke lenkens destinasjon eller funksjon. Brukeren er selv ansvarlig for lenkens innhold og kontekst.
Skip to:- 1. Regler for diskusjon og innlegg
- 2. Brukerkonto og profil
- 3. Personlige meldinger (PM)
- 4. Moderering og tilbakemeldinger
- 5. Sanksjoner ved regelbrudd
- 6. GDPR og personvern
- 7. Språk i brukergrensesnittet
1. Regler for diskusjon og innlegg
1.1 Oppførsel og diskusjonskultur
- Vær saklig og vis respekt for andre deltakere. Saklig og høflig tone er et absolutt krav.
- Personangrep, hets, trakassering og uthenging tolereres ikke.
- Trolling, provokasjon eller systematisk forstyrrelse av diskusjoner tolereres ikke.
- Utgi deg ikke for å være andre enn deg selv.
- Hold deg til tema. Avsporinger og innlegg uten relevans kan fjernes.
- Politikk, religion og lignende debatter aksepteres ikke med mindre de er tydelig relatert til reise.
1.2 Språk og tone
- Tillatte språk er norsk (bokmål og nynorsk), svensk, dansk og engelsk.
- Unngå dialektskriving og utstrakt bruk av slang som går utover lesbarhet.
- Skrivefeil skal ikke diskuteres i tråden.
1.3 Forbudt innhold
Det er ikke tillatt å publisere eller lenke til innhold som:
- Bryter med norsk lov.
- Inneholder pornografi eller seksuelt eksplisitt materiale.
- Fremmer eller forklarer ulovlige handlinger, som piratkopiering.
- Promoterer egne varer, tjenester eller sosiale medier uten tillatelse.
- Inneholder reklame for MLM, pyramidespill eller klikksystemer.
- Inneholder skadelig programvare, trackere eller scripts.
- Bevisst sprer feilinformasjon om visumregler, helseråd eller sikkerhet.
- Inneholder spekulasjoner eller identifiserer privatpersoner.
- Gir medisinske råd, inkludert om medisiner og kosttilskudd.
1.4 Bildebruk og sensitivt innhold
- Ikke last opp bilder som kan virke støtende, provoserende eller skremmende.
- Du må selv eie rettighetene eller ha eksplisitt tillatelse til bruk.
1.5 Trådstruktur og stil
- Trådtitler skal være tydelige og informerende.
- Første innlegg må forklare trådens formål klart og konsist.
- Bumping er tillatt én gang per 24 timer. Relevante oppdateringer er unntatt.
- Tråder kan lukkes ved gjentatt bumping uten innhold.
1.6 Sletting og redigering
Ved å publisere innhold på Reiseforumet godtar du at innholdet forblir tilgjengelig etter publisering. Forumet fungerer som en kunnskapsressurs, og det du deler kan være nyttig for andre, også i fremtiden.
Du beholder opphavsretten til dine innlegg, men gir samtidig Reiseforumet en ikke-eksklusiv og tidsubegrenset rett til å vise, lagre og sitere innholdet.
- Innlegg slettes som hovedregel ikke på forespørsel.
- Unntak kan vurderes ved henvendelse til moderator.
- Redigering som ødelegger trådens sammenheng er ikke tillatt.
- Du beholder opphavsrett, men gir forumet rett til å vise og sitere innhold.
1.7 Kjøp og salg
Kjøp og salg er kun tillatt i kategorier der dette eksplisitt er åpnet for.
2. Brukerkonto og profil
2.1 Kontoens ansvar
- Kun én konto per person er tillatt, med mindre godkjent av forumledelsen.
- Kontoen er personlig og skal ikke deles med andre.
- Du er ansvarlig for alt som postes fra din konto.
2.2 Brukernavn og profil
- Brukernavn må ikke etterligne institusjoner, kjendiser eller merkevarer.
- Det er ikke tillatt å bruke brukernavn som inneholder ord som kan virke villedende eller kommersielle, for eksempel "reiseguide", "hotell", "reisefirma", "offisiell", "support", eller lignende. Dette gjelder også navn som kan tolkes som tilknytning til forumets administrasjon.
- Profilbilder og signaturer må ikke være støtende eller reklamepreget.
2.3 Bedriftskontoer og markedsføring
- Bedrifter kan ha konto etter vurdering.
- Bruk må være relevant og saklig.
- Skjult reklame og ren markedsføring er forbudt.
- Avtale kreves for å poste om egne produkter.
3. Personlige meldinger (PM)
- Forumreglene gjelder også for PM.
- PM anses som privat, men kan granskes ved alvorlige brudd.
- Administrator kan gis tilgang via rapport eller invitasjon.
4. Moderering og tilbakemeldinger
- Moderatorer kan redigere, flytte eller slette innhold.
- Klager sendes til moderatoransvarlig.
- Usaklige klager behandles ikke.
- Konstruktive tilbakemeldinger ønskes velkommen.
5. Sanksjoner ved regelbrudd
Mulige tiltak ved regelbrudd inkluderer:
- Redigering eller sletting av innlegg
- Midlertidig eller permanent utestengelse
- Fjerning av avatar eller tilgang til funksjoner
- Varsel til internettleverandør eller myndigheter
- Historikk kan vektlegges ved nye brudd
6. GDPR og personvern
- Du har rett til innsyn i dine data.
- Du kan be om sletting av konto og personopplysninger.
- Ved sletting anonymiseres brukernavn, men innlegg beholdes anonymt.
- Sletting kan ta opptil 30 dager.
7. Språk i brukergrensesnittet
- Forumet bruker en plattform hvor noe innhold kan være på engelsk.
- Vi forsøker å tilby en helhetlig norsk opplevelse.
- Funksjoner fra eksterne utvidelser kan være uoversatt.
- Gi gjerne beskjed om noe burde vært på norsk.