Heisann
Jeg skal en langhelg til Barcelona. Hva burde jeg få med meg, restauranter, kulturliv, strender(?), attraksjoner og severdigheter?
Heisann
Jeg skal en langhelg til Barcelona. Hva burde jeg få med meg, restauranter, kulturliv, strender(?), attraksjoner og severdigheter?
Barcelona har virkelig mye å by på! Hvis du er i Barcelona første søndagen i måneden er det forøvrig gratis inngang på museer.
Det du må få med deg er alle bygningene og parken fra Antoni Gaudí. Det jeg tipper du allerede har på planen er selvfølgelig, Sagrada Família. Men husk også å ta turen innom Park Güell, en fargerik og leken park med utsikt over byen, fylt med mosaikk, skulpturer og Gaudís karakteristiske former.
Et lite tips, når det kommer til disse attraksjonene / severdighetene gjelder det å bestille billetter på forhånd. Du vil ikke ende opp med å gå opp til parken for å så få beskjed om at det er fullt.
I tillegg til Casa Batlló og Casa Milà (La Pedrera), to surrealistiske bygårder. Begger ligger i Barcelona sentrum. Du har også Casa Vicens som er et Gaudi museum, men ikke så spennende inne. Ikke verdt tiden/pengene i løpet av en langhelg synes jeg.
En fantastisk konsertsal, uten tvil en av de mest unike og fineste jeg har sett. Spesielt siden den er såpass forskjellig fra en typisk operahus som du finner i Frankrike eller Italia for eksempel. Absolutt verdt turen hvis du er glad i flotte bygninger og arkitektur.
En annen flott bygning som er verdt å sjekke ut. Det var tidligere et sykehus, i dag derimot huser bygget Catalonias nasjonalbibliotek og en kunstskole. Kombiner det med dagen dere besøker Sagrada Família. Det er bare å følge avenyen Av. de Gaudi rett bort fra kirken.
Dette er liksom Barcelonas mest kjente gatger, det er en bred boulevard som strekker seg fra Plaça de Catalunya ned til havnen. Smellfullt av turister, blomsterboder og gateartister. Verdt å ta turen gjennom. Bare pass litt ekstra nøye på verdisakene dine når du er går her.
Hvis du er glad i fotball eller sport generelt må du ta turen til Camp Nou som er Barcelona sin hjemmestadion.
Et skikkelig koselig nabolag med trange gater, historisk arkitektur og Katedralen i Barcelona. (Nei, ikke samme som Sagrada Familia). Inngangen koster noen få euro, og du får også muligheten til få en flott utsikt herfra. Rett ved siden ligger også Carrer del Bisbe, populær fotospot med en gotisk bro som binder to bygninger sammen.
I gamlebyen finner du også Plaça Reial, et nydelig torg med palmer, restauranter og barer, ikke verdt å spise her derimot. Stive priser.
I gamlebyen finner du også Picasso-museet hvis du er kunstinteressert.