Skal se om jeg kan få skrevet litt mer senere etter at jeg er ferdig med posten i tråden Hvor dra på ski i Påsken , men veldig raskt vil jeg iallfall anbefale å holde deg unna Chamonix. Ja, et KJEMPE flott stede og fantastisk skikjøring. Men det gjelder først og fremst de som er skikkelig gode på ski, og ute etter frikjøring. Og det er ikke ett stort skisenter, men heller flere små der du må busse mellom.
Grønne og blåløyper?
Hvis du ser på løypekartene på skisteder i Alpene så er det ikke alltid at du finner noen grønne, dette er fordi at de bare bruker: Blå = Lett, Rød = Middels = Svart = Vanskelig.
Dessverre gjør jo dette at du får en større variasjon av vanskelighetsgraden på fargene til løypene. Men generelt er det å ta turen til alpene med helt nybegynnere ikke verdt det. Det er ikke uten grunn for at mange barnefamilier fra fks Danmark, England, Nederland osv faktisk tar turen til Norge eller Sverige kontra alpene.
Beste skisteder Alpene
Her kommer en liste med det jeg anser som de beste skistedene i Alpene. Merk at det kommer litt i rykk og napp.