Hvor dra på ski i påsken?

Noen som har noen tips å komme med når det kommer til hvor jeg burde dra i Påsken? Sitter nemlig i disse dager å ser etter Påskegave til Ansatte og tenkte, vet du hva? Kanskje jeg skal faktisk ta meg en tur på påskefjellet i år. Derfor lurer jeg litt på om dere har tips til hvilket skianlegg / skisted jeg skal bestille hytte til i Påsken.

Må jo teste mine nye alpinski, tok litt av her og kjøpte meg Völkl Peregrine 82, litt dyre men :money_mouth_face:

Tenker iallfall et litt større skisenter, så de som allerede er i tankene mine til Påsken er jo selvfølgelig Hemsedal, Trysil, Hafjell. Andre jeg burde vurdere? Norefjell er utelukket, drar ofte hitt i helgene så vil gjerne oppleve noe nytt :slight_smile:

Jeg er ute etter sted der det er skikkelig god stemning i bakken, afterski og gjerne litt påskeopplegg. Eneste jeg er litt redd for i forhold til Afterski er at det er dominert av folk i 20 års alderen, ikke ute etter det.

Bor i nærheten av Oslo, så reisetid har jo litt å si også.

Oppdatering: Har sesongkort hos Skimore, altså da Tryvann, Drammen og Kongsberg. Vet ikke om noen andre skisentere har en eller annen deal som gjør at man få ett litt billigere ukeskort/dagskort? Ser ikke sånn ut i forhold til Partneranlegg som nevnes hos Skimore, men greit å spørre. Just in case.

Takk på forhånd :+1:

Moderator notat: Flyttet tråden fra Reiseprat til Reisemål. Spørsmålet går ut på sted, og ikke generell prat om reise.

Dra til Hemsedal i Påsken?

Som jeg skrev i den andre tråden er det alltid Hemsedal i påsken. Nå har du sikkert lest en nyhetssak om party miljøet i Hemsedal, og det stemmer jo. Men greia er at i Påsken er det "2” forskjellige afterski som gjelder. Du har Skistua Hemsedal som arrangerer afterski arrangementet Skistua Påskival Her er klientellet i alle aldre, med gjerne de yngste som står på bordene nærmest scenen. De eldre er gjerne litt lengre bak og sitter på bord.

Stavkroa på sin side arrangerer vanlig afterski og egne konserter med konseptet All in easter. Litt mer yngre klientell og mer “fult kjør” stemning, men du ser også eldre personer her :slight_smile: .

Generelt veldig god stemning i anlegget, med uteservering og musikk hos både Fjellkafeen og Skigaarden. Skigaarden med restauranten Dagligstugu er min favoritt i påsken når det kommer til lunsj. God pizza, behagelig å sitte ute selv om det blåser litt, da det ligger i en liten dal.

For Afterski er det fortsatt Stavkroa som gjelder for meg altså :partying_face:

Aldri langrennski på meg, men mange gode muligheter for turer på fjellet med Kvikk Lunsj, Klementin og Kakao.

Hei, har søkt litt rundt og her kommer litt enkelt sammendrag på destinasjoner du kan vurdere å ta turen til for å stå på ski til påske

Hvor dra på ski i Påsken

Kommer flere anlegg de neste dagene, tar jo litt tid å skrive alt :slight_smile:

Hemsedal

Foto av: Jorunn, Lisens: CC BY-SA 2.0

Som Passpelle skrev, tilbyr Hemsedal et stort utvalg av påskeaktiviteter. Det er stort fokus på afterski-eventer, gjerne med den yngre generasjonen i fokus. Men det er også fokus på de minste med Valle og barnas påskeprogram, som tilbyr skikjøring, klatring på Hemsedal klatresenter og aking fra topp til bunn. Når det gjelder afterski, så er det afterski på Skistua, Stavkroa, Skigaarden og Skarsnuten.

Det som også er veldig fint med Hemsedal, er at selv om bakkene får mye sol i påsken, så ligger de ikke direkte i solsteiken hele tiden. Eneste unntaket er bakkene opp mot Roni. Det betyr at det er gode forhold langt utover sesongen, og det blir ikke de verste slush-forholdene.

Påskearrangementer i Hemsedal

• Afterski - Skistua Påskival 2026-04-01T22:00:00Z2026-04-03T22:00:00Z
    • Afterski under solen - Utekonserter i bunnen av skisenter med god stemning. Aldersgrense er 20 år
    • Nettside: skistuahemsedal.no
  • Afterski - All in Easter på Stavkroa - 2026-03-31T22:00:00Z2026-04-03T22:00:00Z
    • Vil tørre å påstå at Stavkroa tilbyr Norges råeste Afterski. Starter fra Kl 15:00 i påsken på Stavkroa Afterski, men selve hovedartistene kommer senere på kvelden på Arena som ligger i kjelleren.
    • Nettside: Stavkroa.com
  • Rolig Afterski - Påske på Lodgen Spiseri
    • Litt mer laidback afterski med fokus på mat og god drikke. Skjærtorsdag, langfredag og påskeaften kommer DJ’s som sørger for god musikk og stemning, både inne og ute. Lodgen Spiseri ligger helt i bunnen av skisenteret.
  • Stemning i bakken - Skigaarden
    • Skigaarden ligger i dalen mellom Roni og Tinden og tilbyr uteservering ofte med rolig lounge musikk. Dette er stedet du burde stoppe hvis du vil slappe av i solsteiken og nyte en digg pizza fra Dagligstugu. Anbefales!
    • Nettside: Skigaarden.com
  • Stemning i bakken - Fjellkafeen
    • En hyggelig cafe / spisested som ligger nesten i toppen av skisenteret, rett der 8 seteren stopper. I påsken tilbyr de uteservering med musikk. Veldig avhenging av at det ikke blåser for at det skal være skikkelig digg å sitte her. Litt mer laidback stemning her enn i Skigaarden.
    • Nettside: Fjellkafeen

Trysil

Løypekart Trysil skisenter av skistar

Trysil er også eid av SkiStar, akkurat som Hemsedal. Er Norges største skisenter og tilbyr selvfølgelig alt fra knall afterski til aktiviteter for hele familien.

Anlegget byr på variert skikjøring, og etter min mening er en av de få alpintanleggene i Norge som gir deg den der alpe følelsen når du kommer til nye steder hele tiden. Mye fordi hvordan senteret er delt opp. Det vil si at du for eksempel har Høgegga, der du nesten bare finner sorte løyper, mens området foran Turistsenteret tilbyr litt av alt mulig, med blant annet snowpark og Fun Ride.

Høyfjellssenteret som liksom da ligger på andre siden over toppen fra Turistsenteret er perfekt for familier som ha det litt mer rolig i påsken.

For det er nemlig nede ved turistsenteret at afterskien tar av. Her finner du utestedet Laaven, som byr på konserter med blant annet Braaheim, TIX, Problem barn og fler.

Afterskien som virkelig er afterski og best stemning for min del er uten tvil Seterrock. Det arrangeres på Knettsetra, som ligger midt i skianlegget. Det er ganske så unikt i Norge, og jeg anbefaler å ta turen innom. Fokuset er ikke kjente artister, Hertzberg & Friends og Rydell & Quick spiller blant annet flere dager og eneste artisene. Men det er ikke fokuset heller, fokuset er kjente afterski sanger som alle kan synge med på. Uansett alder.

Det som kan trekke Trysil litt ned i forhold til andre destinasjoner, er at det ikke ligger i høyfjellet. Trysilfjellet ruger som den største toppen i området, så hvis fjell og vidder er viktig for deg, er kanskje ikke dette det rette valget.

Hafjell

Hafjell er en del av Alpinco, sammen med Kvitfjell og Oppdal. Hafjell er uten tvil i toppen sammen med Hemsedal og Trysil når det kommer til afterski. Det er Gaiastova det skjer. Aldersgruppen er litt i alle aldre, men “nattklubb” konseptet er det nok den yngre garde som dominerer. Gaiastova ligger liksom på toppen av anlegget og litt på høyre siden.

Har du muligheten ville jeg leid meg en hytte / leilighet / hotell her oppe. Nede i bunn kan det være veldig slush, og litt lite snø. Iallfall for en skikkelig påskestemning etter min mening. Flere restauranter rundt om i senteret, som kommer til å ha både uteservering og musikk hvis været tillatter det.

Venstre side av anlegget har blitt veldig bygget ut i senere år, der Gondolen stopper. Der du finner du både FAVN og Skavlen, som jeg vil tippe at kommer til å arrangere noe form for afterski i påsken.

Når det kommer til langrenn er det ett stort løypenettverk som starter på toppen av skisenteret og går innover Øyerfjellet. Som igjen betyr at det gjelder virkelig å bo på toppen av Hafjell, og ikke bunnen. Ved Gondoltoppen/Favn er det også 7 km med lysløyper for langrennsski hvis det er ønskelig å ta en tur etter en dag i alpinbakken.

Kvitfjell

Kvitfjell går litt under radaren for mange. Noe som er litt forståelig, da skistedet var virkelig lillebroren til Hafjell i mange mange år. Men vil påstå at dette har virkelig endret seg, spesielt etter at fikk opp den helt nye “fjellsiden” Varden. For all del, ikke den mest spennende delen av skisenteret med mest grønnebakker, 1 blå og Pudderskogen. Pudderskogen er ganske unikt i Norsk sammenheng da det er ett området der de har fjernet mye skog for å legge tilrette for frikjøring i pudder. Ikke mest spennende stedet i forhold til hvor bratt det er også videre, men fortsatt ganske kult.

Den nye siden bidrar også veldig til at skisenteret føles mye større ut, å at barnefamilier har bedre steder å stå på ski. Selv om de slår absolutt ikke Hafjell for barnefamilier altså.

I forhold til afterski i Påsken har de festival Kvitfjell X med gratiskonserter av SKAAR og Nico og Vinz. Konsertene skjer på Gudbrandsgard Hotell, som ligger på siden mot dalen.

Per i dag (10.02.2026) er det også opptil 20% rabatt på overnatting i Påsken.

1 Like

Det blir jo fort de store alpinanleggene som attraktive, typ Geilo, Hafjell, Kvitfjell, Hemsedal eller Trysil. Vet også at Beito har store arrangementer, men er jo litt mindre skisenter. Norefjell eller Skeikampen kan jo også noe å vurdere, iallefall i forhold til pris på hotell / Hytte i påsken.

Nå er det en relativt tidlig påske i år, sånn i forhold til snøsikkerhet. Men generelt har de aller fleste store skisentere godt nok med snø i påsken. Iallfall i løypene.

I forhold til Alpint i påsken vil jeg bare slenge inn Gausta skisenter, Rauland skisenter, Hovden Alpinsenter. De blir fort glemt av oss på Østlandet, men er like langt å kjøre ditt som til typ Hemsedal eller Kvitfjell. Å er jo en del billigere, for eksempel så koster dagskort på Gausta skisenter 635 kr, mens Hemsedal på sin side skal ha 768 kr.

Den aller største afterskien med store kjente artister også videre uteblir jo selvfølgelig, men god stemning på afterski er det uansett.

Har vært rundt en del skisentere i Norge, både i løpet av vinteren og påsken. Personlig så er det været som bestemmer hvor bra det blir på høyfjellet i Påsken. Er det blå himmel og knall sol er det en HELT annen stemning om det blir dårlig vær med overskyet eller i verste fall regn.

Med pent vær er det jo gjerne uteservering med musikk og du hører det fra skiheisen for eksempel. Mange setter seg kanskje ned rundt i skisenteret å tenner bål også videre.

Per nå ser det ut til at at de fleste store har snø mellom 60-80 cm, så vanskelig å ta valget ut i fra det iallfall akkurat nå.

+1 til på Hemsedal. Fantastisk skisenter der du virkelig kommer deg opp på fjellet. Eneste er at klientellet på afterski kan nok oppleves ganske så ungt. Når har jeg aldri vært på den “late” afterskien i Trysil men den på Knettasetra så opplevdes klientellet som folk i alle aldre iallfall.

Men når jeg er i Trysil så savner jeg den skikkelig fjellfølelsen.

1 Like

Tusen takk alle sammen. Per nå lener jeg meg mest på Hemsedal, med Trysil som en god nummer #2.

Hemsedal har iallfall nettopp fått en del påfyll av snø. Så nå satser vi på at det blir skikkelig gode påskeforhold.