Det er mange gode valg når det kommer til høstferien. Men regner med at siden dere er en familie på 4 og leter etter ett sted å dra til i syden så vil jeg tro at enkel reise og kanskje all-inclusive hotell er cluet her?
Gran Canaria
Uten tvil den øya de aller fleste nordmenn drar til. I høstferien (slutten av september) ligger gjennomsnitstemperaturen mellom 23 til 27 grader og med 70% sannsynlighet for regn.
Det som gjør Gran Canaria et til ett utmerket valg for barnefamilier er rett og slett utvalget av hoteller som passer hele familien.
Enten du for eksempel velger å reise med apollo.no eller bestille fly og hotell selv er det et stort utvalg av rimelige reiser.
Eneste jeg kan derimot ikke anbefale, er å bo i Playa del Inglés området. En bekjent reiste til Playa del Inglés i høstferien i fjor og opplevde området som litt for voksent, med mange barer og butikker rettet mot voksne.
Tenerife
Et godt alternativ til Gran Canaria hvis dere vil ha litt mer å se og gjøre. Øya har både dyrepark (Loro Parque) og vannpark (Siam Park). Siam Park er forvørig stemt frem som verdens beste vannpark flere ganger.
Sørkysten er best for sol, spesielt rundt Los Cristianos og Costa Adeje. Tenerife er ikke så populært her hjemme i Norge, men britene flokker til denne øya. Med andre ord, like godt utviklet når det kommer til all inclusive hoteller.
Mallorca
Hvis dere vil reise litt kortere og ha en klassisk sydenferie, er Mallorca fortsatt varm og deilig i starten av oktober. Mange familiehotell i Alcúdia og Cala d’Or tilbyr all-inclusive og har grunne strender som passer perfekt for små barn. Litt mer usikkert vær enn Kanariøyene, men fortsatt behagelig klima.
Alicante
Valget hvis du vil kombinere sol og strand med litt byliv. Temperaturen ligger stabilt mellom 24 og 28 grader i oktober. Sjøen holder seg varm. Og det beste? Det er roligere, billigere og mye hyggeligere enn midt i sommersesongen.
Her sparer du også en del tid i flyet, hvis det er bekymring med barn. Både SAS, Norwegian og Ryanair har direktefly fra flere norske byer. Fra flyplassen er det 20 minutter med buss eller taxi før du står midt i sentrum. Du trenger ikke leiebil. Alicante fungerer best til fots, eller med trikk hvis du vil utforske strandbyene nordover.
For barnefamilier fungerer Alicante overraskende godt. Flere strandhotell tilbyr halvpensjon eller all-inclusive, men du kan like gjerne bo i leilighet og spise ute. Det er trygt, oversiktlig og lett å finne alt du trenger i nærheten.
Malaga
Blir gjerne litt oversett, men det er en by som absolutt er verdt å besøke. Her har du valget mellom byhotell eller strandhotell. Mange barnefamilier spesielt velger hotell i nærheten av Playa de la Malagueta, som er bystranden i Malaga.
Vil du ha basseng, all-inclusive og rolige omgivelser? Se til Torremolinos eller Benalmádena. Du tar lokaltoget fra sentrum, og på 20 minutter står du i områder fullspekket med familiehotell, vannparker, minigolf og strandpromenader
Tyrkia og Kypros
Jeg velger å ta disse sammen som et punkt. Gitt hva som skjer med Isreal og Iran i disse dager er jeg litt usikker på om jeg ville bestilt en tur nettopp hitt til høstferien.
Ja UD fraråder ingen å reise til enten Tyrkia eller Kypros. Å jeg tipper fortsatt at det er null problem.. men jeg tenker mer på forsinkelser og unødvendig stress for null grunn.
Thailand og Vietnam
Thailand og Vietnam har én klar fordel i oktober: De leverer sommertemperaturer og eventyrfølelse akkurat når høsten setter inn i Norge. Du får 30 grader i lufta, 28 i vannet og tropisk stemning som føles som en ekte ferie, ikke bare en pause fra hverdagen.
Flytiden er lang, men prisen er ofte lav. Du finner pakkereiser og rutefly med korte mellomlandinger, spesielt til Thailand. Mange familier velger direktefly til Bangkok og videre med innenriksfly. Du lander på stranden før du vet ordet av det.