Skal en tur til Frankrike og Paris i sommer, men tenker å legge inn noen andre byer. Noen som har noen flotte tips? Har ikke bestemt oss helt om vi skal gå for leiebil eller ikke. Hvis du anbefaler en by hadde jeg satt stor pris på om du kom med litt info om det går greit med tog, eller om du anbefaler leiebil.
Det kunne vært greit å vite litt mer hva du er ute etter og hva du/dere liker å gjøre på ferie. Hvis fks strandliv og bading er viktig så vil jeg nesten bare anbefale rivieraen (altså sørkysten). Både Nordmandie kysten(nord) og Atlanterhavskysten er betraktelig kjøligere, spesielt i forhold til bading.
Strandliv og bading er nok noe de minste vil like. Så kanskje fly til Paris, være der i noen dager, så tog/bil ned til rivieraen og fly hjem derfra.
Det høres ut som et skikkelig smart valg ![]()
For å gjøre det skikkelig enkelt, er det bare å hoppe på TGV (hurtigtog) ned til Nice. Turen tar ca 6 timer. Fra Nice er det også enkelt å komme seg tilbake til Norge med fly. Både Norwegian og SAS har avganger herfra.
Nå kommer det jo litt ann på hvor lang tid har, men toget går også gjennom Lyon. Kan vurdere å legge inn en dag eller to der? For å så hoppe på toget videre til kysten.
Fra Lyon er det også flotte byer i nærheten, som Vienne (for romerske ruiner), Annecy (sjarmerende alpeby med kanalene) eller Geneve hvis man er tidlig ute. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er å komme seg til disse byene med offentlig transport dessverre.
Ellers kan dere også vurdere å hoppe av i Marseille, men ikke noe jeg personlig ville valgt. Byen kan oppleves litt sliten og rottete. Er du på jakt etter noe litt noe litt annerledes kan dere vurdere.
Nice er derimot den perfekte basen ved havet. Byen tilbyr både strandliv og byliv, i tillegg til relativt kort vei til Cannes og Monaco.
Søkte litt ekstra rundt for deg angående Lyon.
Lyon → Annecy
Fra Lyon går det både buss og tog fra Annecy, toget bruker ca 2 timer hver vei og har avganger hver time. Så passer veldig fint for en dagstur.
Prisene er derimot ikke de billigste ser det ut til, da det koster 32,90 € (ca Kr 380,-) en vei for en voksen via SNFC-connect.com. SNFC er eneste tilbyder av tog her. Trainline og lignende sider leverer bare samme billett, gjerne til 20 kr dyrere.
Eventuelt går det også buss fra Lyon til Annecy med blant annet Flixbus, ser ut til at prisene starter på Kr 169,-. Bare pass på å velg riktig avgang, da jeg ser at tidsforskjellene er fra 1:40 til 3:50 ![]()
Når det kommer til Flixbus og andre billig busselskaper så har jeg lest mye dårlig og mye bra. Det er nok to grunner til det, det første er prisen. Det blir fort at man får det man betaler for. Positivt og negativt.
For det andre er det sjukt mange som reiser med disse selskapene, så det er kanskje ikke så rart at det dukker opp en klage i feeden i ny og ne.
Lyon → Vienne
Ganske mye nærmere en Annecy, togturen tar ca 20 minutter. Og prisen er selvfølgelig ganske mye billigere, med priser fra 8,60 € (ca Kr 100,-)
Her anbefaler jeg bare å hoppe på toget. Billig og raskt. Pluss helt ærlig, fant ikke billig buss i farten her.
Tusen takk for kjempe svar @PassPelle! ![]()
Kommer absolutt til å vurdere Lyon, med en dagstur til både Annecy og Vienne. Se ann litt på budsjettet og tiden vår.
Du skulle ikke ha tips til steder rundt Nice? Vi vurderer å bestille en leiebil for 2-3 dager i Nice. Blir litt dyrt å ha den hele ferien.
Du skulle ikke også ha noen hotel tips? Tenker å bruke Hotels.com
Vil bare slå et litt ekstra slag for Nice og Middelhavskysten. Jeg vil si at her får du både i pose & sekk.
Jeg ser du vurderer leie bil for 2-3 dager i Nice. Etter min er erfaring er ikke det vits altså. Byen er selvfølgelig fotgjengervennlig, men kollektivtilbudet til byer i nærheten er utmerket.Det kan spare dere for både penger og stress med parkering, som kan være en utfordring.
Hvorfor velge Nice som base?
For å gjøre det enkelt, valuta for pengene når det kommer til overnatting. Andre byer er generelt mye kjedeligere, eller laaangt dyrere. (hei Monaco
)
Å selvom Nice er ett perfekt utgangspunkt for å besøke andre byer, er også byen skikkelig flott med mange ting å gjøre. Kan nevne:
- Promenade des Anglais
Strandpromenaden som går langs hele stranden i Nice. En opplevelse i seg selv, gå her gjerne på dagtid og kveldstid. - Stranden/Strendene
Trenger jeg å si mer? Eneste er kanskje greit å ta med badesko eller noe. For det er nemlig ikke sandstrand, men en steinstrand. - Gamlebyen (Vieux Nice)
Som mange andre byer, har Nice også en sjarmerende gamleby. Med koselige gater, som er både trange og store, fargerike bygninger, små butikker og koselige restauranter. Her kan man virkelig gå seg vill (på en god måte). Havnen like ved er også verdt et besøk, med en litt annen, men like hyggelig atmosfære. - Colline du Château (Parken på toppen av Nice)
Parken på toppen av høyden mellom gamlebyen og havnen tilbyr helt fantastisk utsikt over Baie des Anges, gamlebyen og havnen. Perfekt for det ultimate feriebildet instagram bildet i Nice. - Coastal Path (Sentier Littoral)
For en nydelig tur langs kysten, anbefales det å gå deler av denne stien. Start gjerne fra havnen og gå østover mot Villefranche. Det er spesielt fint om morgenen eller mot kvelden når solen ikke er på sitt sterkeste. - Markedet på Cours Saleya
Dette er et livlig marked midt i gamlebyen. Det er mest kjent for sitt blomstermarked og matmarked (tirsdag–søndag). Det kan være litt turistifisert, men absolutt verdt et besøk for å kjenne på stemningen og se lokale råvarer.
Viktig: På mandager er det et antikk- og bruktmarked her i stedet for matmarked. Ta med kontanter, da ikke alle selgere tar kort.
Togstasjoner i Nice:
Hovedstasjonen heter Nice Ville. Det finnes også en stasjon nærmere havnen som heter Nice Riquier, som kan være praktisk for noen av turene østover.
Tips for togreiser – hvor bør man sitte for best utsikt?
- Vestover (f.eks. mot Antibes, Cannes): Prøv å få sitteplass på venstre side av toget (i fartsretningen).
- Østover (f.eks. mot Villefranche, Èze, Monaco, Menton, Ventimiglia): Prøv å få sitteplass på høyre side av toget.
Flotte dagsturer fra Nice (uten bil)
Èze Village
Er det ett sted dere skal ta en dagstur fra Nice så er det hit. En fantastisk og unik middelalderlandsby som ligger på en fjelltopp, med en borgruin og en eksotisk hage (Jardin Exotique d’Èze) på toppen. Utsikten herfra er helt vanvittig! Så husk kameraet!!
Transporttips: Tar dere toget til Èze-sur-Mer, vær obs på at togstasjonen ligger helt nede ved havet. Det er en lang og bratt tur opp til selve landsbyen Èze Village (Nietzsche-stien, som er flott nedover, men krevende oppover).
Det er enklere å ta buss nr. 82 eller 602 direkte fra Nice til Èze Village (ca. 20–30 min). Vurder å ta bussen opp og kanskje toget tilbake fra Èze-sur-Mer etter å ha gått den sceniske stien ned (beregn god tid, det er litt “sherpatrapp”-stil).
Villefranche-sur-Mer
Dette er en absolutt perle og ligger veldig nærme Nice. Dere kan faktisk gå dit langs kyststien fra Nice (ca. 1–1,5 timer), eller ta en kort togtur. Fine, barnevennlige strender og generelt mye roligere by enn Nice.
Antibes
En annen sjarmerende by med en fin gammel bydel omgitt av bymurer. Her finner dere også det kjente Picassomuseet, som ligger i Château Grimaldi hvor kunstneren selv bodde og arbeidet en periode.
Ventimiglia (Italia)
For en litt mer eventyrlig dagstur, ta toget over grensen til Italia! Ventimiglia er den første byen du kommer til. Ikke forvent Amalfikysten stil, men det er en autentisk italiensk by.
Anbefales å dra på en fredag – da er det et stort utendørsmarked (klær, vesker, matvarer osv.). Pluss drar du på fredag er også gamlebyen (Ventimiglia Alta) mye roligere.
Husk pass, selv om det er Schengen, kan det være greit å ha med for sikkerhets skyld.
Monaco & Monte Carlo
Mange føler dette er et “må-se”-sted. Jeg kan se meg enig, men det er ikke helt det jeg leter etter når det kommer til å reise. Men er en opplevelse i seg selv å se luksusen med yachter og dyre biler.
Cannes
Kjent for filmfestivalen, og det er vel det i min bok. Litt overvurdert, mindre glamorøst enn Monaco men fortsatt “expensive” vibe.
Menton
Denne byen ligger nesten på grensen til Italia, øst for Monaco. Jeg har ikke besøkt den selv, men har lest veldig delte meninger.
Enkelte elsker den og kaller den en “must visit” for sin skjønnhet og roligere atmosfære, mens andre synes den er “helt grei”.
Kanskje verdt å sjekke ut ferskere anmeldelser hvis dere vurderer den. Også lett tilgjengelig med tog.
Tusen takk til begge! ![]()
Da blir det tur til både Paris, Lyon og Nice. Eze skal vi absolutt dra innnom, utsikten så helt fantastisk ut! Bare huske på å ta med langidstanse lensa til kameraet ![]()
Vi kommer nok også til å kutte ned tiden vår i Paris, siden vi har vært der før. God sommer ![]()
Så flott at du satte pris på anbefalingene. Du får kose deg på ferieturen! ![]()