Gran Canaria for første gang med to små barn - hvor bør vi bo? Charter eller bestille selv?

Hei folkens! :slightly_smiling_face:

Vi er et par sent i 30-årene som planlegger vår aller første tur til Gran Canaria med to små på 5 og 7 år. Aldri reist på en såkalt sydenferie før, heller ikke charter eller all inklusive. Har reist mye, men da har det blitt mer land som Reisemål > Italia og Reisemål > Frankrike der vi har bestilt hotell selv, og dratt for å oppleve kulturen.

Men siden vi nå har lyst å reise, men må forholde hos til de minste medlemmene av familien har vi noen spørsmål i forhold til å dra til Granca og da hvordan type reise vi burde bestille.

Fokuset er en rolig ferie der vi kan få slappe av, la de minste få bade på barnevennlige strender som er langgrunne. Men trenger litt hjelp i forhold til hvor vi burde bo, skal vi gå for å bestille alt selv eller via charterselskap som Tui og ving?

Vi bor i nærheten av Trondheim, hvis det har innvirkninger på fly/charter også videre. Orker ikke 1 ekstra dag i Oslo på turen.

Vi har sett på og vurderte følgende steder:

• Amadores: Her er det jo stranda som er det store trekkplasteret for vår del. Men er det verdt å gi opp livet i Puerto Rico for den stranden? Er det i hele tatt gode restauranter å oppleve her eller må vi over til Puerto Rico?

• Puerto Rico: Her virker det å være mer liv iallfall, og en god strand der også. Ikke ute etter fæst og farga altså, men greit med litt stemning iallfall :slight_smile: Hvordan er det i forhold til alle bakkene i området ?

• Puerto de Mogán: “Lille Venezia” ser utrolig sjarmerende ut! Men er det for rolig for en hel uke? Og hvordan er stranden her for de minste sammenlignet med f.eks. Amadores? Ser også at det er ett badeland i Taurito som ser spennende ut for de minste.

• Maspalomas / Meloneras: Her har vi sett på de store resortene. Å kjøre full pakke med all inklusive hotell resort. Noen som har opplevelser av å bo på slike? Hvordan er maten? Livet på hotellet? også videre

Oppsummert lurer vi spesielt på:

1. Hvor ville dere valgt som “base” med barn i denne alderen ut fra våre ønsker? Ønsker ett sted med litt liv, men ikke fyll.

2. Hotell vs. leilighet: Skal vi bestille hotell eller leilighet?

3. Bestille hotell selv eller charter / reiselskap: Gitt vi reiser med barn så er jo det store spørsmålet om vi skal bestille fly og hotell selv eller gå for charter. Hvis du anbefaler charter, anbefal gjerne selskap. Hørt om charterselskapene TUI, VING og Apollo, men aldri brukt de før.

4. Logistikk: Går det greit med lokalbuss/taxi eller er det greit å kjøre på leiebil for å kunne oppleve Gran Canaria?

Håpe på mytji gode tips og erfaringer! Setter enormt stor pris på all hjelp vi kan få for å gjøre første sydenferie til en suksess for både store og små! :sun:

#1 Hvor jeg ville bodd på Gran Canaria med familie og barn

Jeg synes at dere har et valgt et bra utvalg av steder å vurdere å være med barn på Gran Canaria.
Når det gjelder stedene dere nevner: Amadores har en fantastisk strand for kidsa, men det er omtrent null “ekte” liv der, kun turistrestauranter. Da må dere over til Puerto Rico. Gåturen vil vel ta 30 minutter med voksenbein. Puerto Rico har litt mer liv, men litt kjippere strand.

Mogán er nydelig, men ja det kan fort bli litt i stilleste laget for en hel uke med lite spennende for barna.

Vil også legge inn en liten anbefaling på Arguineguín området. Gitt bading og strender er viktig ville jeg ikke gått lengre østover enn Maspalomas. Områder som Bahia Feliz og San Augustin kan få en del vind.

Men velg først og fremst område etter hotell, alle er gode valg så her tar du ikke feil uansett altså :slight_smile:

#2 Hotell

Bare å se etter både hotell og leilighetshotell. Gran Canaria har mange leilighetshotell som virkelig opptrer som et normal hotell der de har både restauranter, basseng også videre. Det er veldig behagelig når man reiser med barn å vite at man ikke MÅ ut for å spise middag, man kan bare ta det med ro og spise på hotellet hvis man vil.

I forhold til å gå for all inklusive eller ikke så anbefaler jeg å sjekke ut anmeldelser av hotellene dere vurderer. Der enkelte hotell serverer knall digg mat i bufféten har andre ganske så labert utvalg når det kommer til mat.

Men, greit å dempe forvetningene til mat på hotellet ganske så mye hvis dere er vandt til å reise mye rundt i Italia og Frankrike. Du kommer aldri til å få samme kvalitet som beste lokal restauranten i Siena for eksempel.

Barnevennlige hotell på Gran Canaria

Sunwing Arguineguín Seafront

Kjempe flott familiehotell som er en stor favoritt til mange norske. Å ja, du kommer til å norsk blir snakket der. Men det er jo også veldig gjerne positivt for kidsa. Slik at de kan finne noen på sin alder.

Flotte bassenger for barna som er oppvarmet, men det kan bli ganske fult til tider. Det for voksne derimot, var ikke varmt. Så obs obs!

Generelt god mat, takk i betraktning at hotellet fokuserer på barnefamilier. Null stress å velge velge all inclusive, barn under 12 spiser til å med gratis. Så det er jo en stor fordel.

Det er også barneklubb på hotellet, med Lolo & Bernie. De har ting som skjer fra morgen til kveld, med alt fra leker i bassenget, lekeplasser, gjemsel også videre.

Hotellet kan bestilles via hotels og booking, men anbefaler å gjøre det hos ving. De som eier hotell og du får gjerne litt flere fordeler å bestille via ving.

Men! For dere som ikke har barn, dette hotellet er IKKE for dere altså. Sånn, virkelig ikke. Alt er tilrettelagt for familier.

#3 Bestille hotell selv eller charter

Her ville jeg bare gått for det som gir best pris og det riktige hotellet for dere. Der dere kan vinne litt behagelighet er at Ving / TUI / Apollo setter opp direkte avganger fra Værnes til Gran Canaria, mens hvis du reiser med SAS / Norwegian selv må du kanskje belage deg på en mellomlanding i Oslo.

#4 Buss eller Leiebil på Gran Canaria

Trenger absolutt ikke leiebil på Granca med mindre dere har virkelig lyst å reise rundt for å oppleve øya, og da de litt mer lokalestedene. Fra flyplassen til sørsiden av Øya går det flere busser som stopper på alle de viktigste stedene. Så det blir litt hva dere orker selv.

Dette kommer bare fra når jeg snakket med kompiser som har vært på Gran canaria med barnefamilien sin.

1. Flotte alternativer til steder dere har valgt. Men mot Playa des Ingles er det en del voksenbutikker, barer og utesteder med liv.

2. Hotell vs. leilighet: Begge? Vennene mine leide hotellrom som hadde både stue og et lite kjøkken. (Kan høre med hvilket hotell de bodde på, tror alle gikk for det samme.

3. Bestille hotell selv eller charter / reiselskap: De jeg snakket med valgte charter, synes det var praktisk og gode priser.

4. Logistikk: Ingen hadde leiebil. Fikk buss via charterselskapet.

Oppdatering på hotell: De to jeg har snakket med bodde på sunwing arguineguin seafront hotellet. Bestilte via ving.no. Lenke til hotellet på ving sin side.

Begge var veldig fornøyde med valget av hotell. Det var fine rom med stue og lite kjøkken pluss en flott utsikt over havet. Fra hotellet er det gangavstand til butikker men litt lengre til stranden, pluss litt kjipt med en ganske så bratt bakke fra stranden til hotellet.

De synes at maten var helt ok. Er man der en uke kan det kanskje bli litt kjedelig? Men skal være en del restauranter i området som visstnok skal være ganske bra. Så noe å vurdere der.

Jeg hadde bare bestilt hele reisen gjennom ett charterselskap, da blir alt fikset for dere. Altså fly + hotell + transport til og fra flyplassen. Ganske greit når man reiser første gang med småbarn. Er overraskende mye å tenke hvis man aldri har reist med barn. Virkelig noe helt annet enn å reise for seg selv.

Hold dere til sørsiden av øya. Generelt mye bedre vær der enn nord og mer opplegg for oss turister.