Min klare favoritt er å gå for spiselige julegaver. Det er nesten umulig å bomme helt, for det blir i hvert fall brukt opp!
Matgaver er jo populært i alle sammenhenger, og det er ikke uten grunn. Tenker at når Julegave til Ansatte sier at matgaver er de mest populære julegavene, så må jo det gjelde for julegaver til venner og familie også
.
Har selv tatt med matgaver hjem fra både Italia, Frankrike og Spania. Har til å med tatt sjansen på å ta med ost hjem i godt over 35 grader, det ble selvfølgelig frysebag og fryseelementer, og det fungerte helt greit. Liker spesielt matgaver fordi at du tar med noe av opplevelsen hjem, ikke bare en “se her, her har jeg vært gave”.
Ikke at jeg tror du gjør det, men husk at grensen er 10 kilo med kjøtt,ost og andre matvarer fra EU/EØS land. Reiser du derimot utenfor EU/EØS kan du ikke ta med deg matvarer hjem. Kilde: Toll.no evt lovdata.no.
Tips: Sjekke også på mattilsynet.no om import av Mat fra EU/EØS. For hvis du handler med deg kjøtt og meiereprodukter fra områder med munn- og klauvsjuke krever det strengere dokumentasjon på produktet. Å det er jo ikke alltid det er like greit å få på et julemarked.
I forhold til matgaver er det jo kult om du klarer å finne noe som er litt relevant for julemarkedet du er på. For eksempel lokale pølser eller spesiell type sennep. Ikke ta med vanlige pepperkaker hjem liksom. Fra julemarkedet i Nürnberg tar du med deg Lebkuchen (tyske julekaker med krydder hjem) hjem.
Andre ting å se etter er jo gjerne håndverk. Igjen fra Nürnberg er det lurt å se etter trearbeid, siden dette er stort på julemarkedet i Tyskland. For eksempel en sleiv eller skjærebrett i tre. Det er jo noe man alltid får bruk for. I Polen står saueskinnstøfler(kapcie) høyt.
Ville 100% styrt unna Knick-knacks med mindre du vet at mottakeren er skikkelig glad det. Den eldre generasjonen er nok mer glad for slike ting enn den yngre. Jeg vet iallfall at knickknacks ender opp i en skuff, også blir det kastet etter 5 år når jeg tar med bryet med å rydde i roteskuffen.
Et lite PS: Husk at du har en verdigrense på 6000 kr å handle for hvis du er borte over 24 timer. Det er kjipt å få en ekstraregning i tollen. Du finner alltid de oppdaterte reglene hos Tolletaten.
Edit: Glemte helt å spørre når jeg postet innlegget, hvor går turen egentlig? Selv om du ikke har bestemt deg kan det være lurt å nevne hvor du vurderer, så kanskje får du litt mer spesifikke råd på julegaver.