Hvilke byer anbefaler du i Italia?

Hei alle sammen! :smiling_face_with_sunglasses:

Jeg lurte litt på hvilke byer folk anser som absolutt must å besøke i Italia :italy:. Jeg har hørt så mye godt om Italia, men det er så mange flotte steder at det er vanskelig å velge. Jeg vil gjerne ha noen anbefalinger fra dere som har vært der.

Hvilke byer i Italia bør jeg absolutt ikke gå glipp av? Er det noen spesielle attraksjoner, restauranter eller opplevelser jeg bør sørge for å få med meg? Jeg er åpen for alle typer tips, enten det gjelder kultur, mat, natur eller historie.

Tusen takk for hjelpen! :innocent:

Roma er byen man bare må besøke. Byen er full av historie, severdigheter, arkitetktur og storbystemning på ett sted. Fra Colosseum og Forum Romanum til Trevifontenen og Vatikanet med St. Peterskirken og Vatikanmuseet.

Firenze er for deg som er glad i kunst, vin og et litt roligere tempo. Det er en av de vakreste byene i Nord-Italia og et supert utgangspunkt for dagsturer til Lucca, San Gimignano og Siena, småbyer som gir deg det autentiske Italia.

Cinque Terre er fem små kystbyer du kan gå mellom på én dag. Bratt, dramatisk og vakkert, men veldig turisttungt.

Milano Aldri vært her, men grunnen til det er at jeg fikk flere anbefalinger at byen ikke er verdt turen. Noen andre kan kanskje komme inn med innspill her?

Venezia må nesten oppleves én gang, men styr unna høysesongen. Det er få steder i verden som ligner, men stemningen drukner fort i folkemengden

Støtter Roma her. Uten tvil en av mine favorittbyer noensinne. Det som også gjør byen ekstra digg å være turist i er at alt ligger i relativt kort avstand til hverandre. Så slipper å styre rundt med kollektivt. Pluss at det alltid er noe å se på uansett hvor du går.

Nå er dette litt bort fra de “top 10” byene i Italia. Men jeg var på en ferie i Puglia området i Italia og må si det er skikkelig undervurdert. Her er det ikke “store” byer som Roma / Firenze også videre, men heller mange mindre byer som man kan dra til. Det gjelder å ha leiebil derimot vil jeg si.

Sånn som vi gjorde var å leie et feriehus, altså ikke hotell. Å ha det som base og kjøre til de forskjellige byene rundt. Vi var blant annet innom Alberobello, Bari, Ostuni, Martina Franca, Monopoli, Matera (anbefales virkelig for en skikkelig unik opplevelse), Lecce, Otranto, Taranto.

Ja det blir litt kjøring, men endte ofte opp med å ta en dagstur, rolig dag i huset neste(med svømmebasseng så klart), så ut på dagstur igjen også videre.

Hvis det er første gang i Italia, gjør det enkelt å ta Roma, Firenze og Venezia. Du kan virkelig ikke gå feil med disse! :slight_smile: