Hvor skal jeg bo i London?

Skal en tur til London til våren og lurer litt på hvor det beste stedet å bo er. Tenker da spesielt i forhold til området og beste bydelene. Så vidt jeg har skjønt er et London en stor by, der du ikke finner alt av severdigheter og attraksjoner på et lite område. Men heller litt mer spredt rundt i byen.

Så klart er det digg å bo i London sentrum, men er vel også mange andre fine områder vi kan vurdere? Viktigste er iallfall at det et trygt sted å bo, og relativt enkelt å komme seg rundt i den engelske hovedstaden med offentlig transport. Gjerne da T-banen / tuben.

Områdene vi har vurdert og sett på er Paddington, Covent Garden, Soho. Men er jo ganske dyre hoteller, er det verdt å bo lengre unna sentrum for en rimeligere penge?

Covent Garden og SoHo som du har sett på er jo det som mange sier er virkelig hjertet av London. Her er det mye liv, restauranter og barer rundt hvert hjørnet, men ikke de mest unike. Her selger de mye på turister for å si det slik. Men igjen, hotellprisene trekker ned.

Westminster området er helt aight, ikke det beste utvalget av hoteller og dyre priser. Ikke et område jeg vil anbefale, føles litt for “turistete”.

Et veldig fint område jeg virkelig kan anbefale er South Bank, som ligger på sørsiden av Themsen ved London Eye/Waterloo. Her finner du litt rimeligere hoteller enn du gjør i Covent Garden/Soho, men fortsatt ikke blant de billigste. Men absolutt den perfekte kombinasjonen når du ser på pris kontra beliggenhet. Du bor fortsatt veldig sentralt og enkel tilgang til offentlig transport med både t-bane og buss.

Når jeg har vært på jobbreiser er det gjerne dette området jeg har valgt meg. Kan anbefale hotellet Ibis London Blackfriars, bodde her for ca 1 årsiden og ingen ting å klage på i forhold til prisen.

Når det kommer til å bo enda lengre unna sentrum, må du tenke på at det mer enn bare pris som gjelder. Det kan ta tid med offentlig transport, og tiden er like mye en ressurs som det kostnaden er. Men velger du først et stykke unna sentrum, så bo så nærme t-banen som overhodet mulig. Det gjør livet mye mer behagelig!

London er forøvrig delt inn i soner i forhold til hvor mye billetter på t-bane/buss/trikk/tog koster. Så ta med dette inn i beregningen på om et hotell som ligger lengre unna sentrum faktisk er billigere. Du kan se kart over sonene hos TFL.

Føler det er null stress å bo litt lengre unna sentrum i London for å spare litt penger på hotell. Men som @David nevner sjekk ut hvor mye det vil koste deg i reise. Forøvrig så har TFL en super ordning som gjør at man kan bruke en makssum per dag, summen kommer selvfølgelig an på hvor mange soner man reiser i.

Det vil si at hvis man bor i London sentrum og uansett reiser rundt med offentlig transport så ville det kanskje ikke vært så mye dyrere å bodd utenfor sentrum i forhold til kostnaden på offentlig transport.

MEN! I forhold til hvor du skal bo i London husk at London er en meget stor by, å det å bo utenfor London kan fort bety 1 times reise EN vei. Når det kommer til reise er jeg der at det er viktig å tenke på at tid og penger begge har ett budsjett. Du har ikke evig med noen av dem.

Derfor er det lurt å tenke på om man er villig til å bruke 2 times reisevei HVERDAG bare å spare noen hundrelapper liksom.

Ett område jeg kan anbefale er Stratford east, bra utvalg av billige hotell og du får Elizabeth Line(tog) og t-banene Central og Jubilee. Da tar deg fks bare 13 minutter inn til SoHo med Elizabeth toglinjen.

Har du budsjettet går du for å bo sentralt hvis det er første gang i London. Covent Garden, Soho, Westminster(ved Big Ben & Westminster). Ett hotell som mange anbefaler er STG Hotel Oxford Street, tidligere het det St Giles London Hotel. Ligger rett ved Tottenham Court Road og har rimelige priser. Ikke forvent luksus, men en billig overnatting i London får du iallfall.