Norwegian kjøper Ving

Dette hadde jeg ikke sett komme må jeg si. Norwegian kjøper altså Ving og Sunclass Airlines fra Nordic Leisure Group som ble eid av blant annet Petter Stordalen med selskapet sitt Strawberry. Kostnaden ligger på rundt 8 mrd SEK, i tillegg går også Stordalen inn på eiersiden i Norwegian ved at han får 8,9% av aksjene.

I Nordic Leisure Group inngår selskapene:

  • Ving (Norge og Sverige)
  • Spies (Danmark)
  • Tjäreborg (Finland)
  • Sunclass Airlines
  • Og konsepthoteller i Reisemål > Spania, Tyrkia, Thailand og Kypros.

Kilder:

Litt overrasket er jeg, men etter at SAS startet samarbeid med Scandic og Norwegian med Strawberry så ser jeg teorien bak oppkjøpet.

Det jeg lurer på er hva de gjør med flyflåten, skal de kombinere de inn i ett selskap ved å legge ned Sunclass eller fortsette med to forskjellige? Per i dag har jo Sunclass 9 tilsvarende Boing 737 (store modellene), men også 3 store som brukes på langdistanse (A330).
Hadde de bare hatt kortdistanse hadde det gitt mening å kjørt alt inn i samme selskap, og shippet ut airbusene. Men å fly 737 til Thailand er nok IKKE cluet :rofl:

hahahah, blir deilig å sitte 11 timer uten benplass! Kanskje de venter på å pounce 787 flya til Norse når de går ned.. gitt hvor mye røde tall vi har sett derfra dessverre.

Lurer også på om vi kommer til å se enda mer samarbeid mellom Strawberry og Norwegian/Ving når det kommer til hotell. Gitt at Strawberry ikke konkurrerer med Ving i det hele tatt når det kommer til hotellmarkedet.

Lurer på om vi kommer til å se ett større samarbeid mellom Norwegian / Ving og Strawberry fremover. Det blir nok mer pushing av fellesvalutaen deres Spenn iallfall.