Hva var 24-timers åpent kjøp?
Det var en ordning som SAS hadde som ga deg retten til å angre på kjøpet av en flybillett innen 24 timer. Det VAR full full refusjon, uansett klasse og øvrige vilkår. Dette har i mange år vært bransjestandard i Skandinavia og store deler av Europa.
24 timers åpent kjøp er noe SAS ga frivillig
Til E24 sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet at er en såkalt tilleggsrettighet som flyselskapet har tilbudt. Altså at det ikke er noe i loven som sier at de må ha det. De har da også full rett til å fjerne dette.
Åpent kjøp beholdes for reiser til USA
Overraskende er den amerikanske forbrukerbeskyttelsen bedre enn den europeiske her. U.S. Department of Transportation sine regler er nettopp at du har lovfestet åpent kjøp i 24 timer.
Er dette noe mange brukte?
Personlig ser jeg ikke på det som det største tapet akkurat. Det å angre på en flybillett under 24 timer høres veldig rart ut for meg personlig. Iallfall når det kommer ferie og reise. Kanskje litt annerledes i forhold til de som reise mye i jobb.
Der jeg tenker at kanskje de fleste brukte åpent kjøp er når du har klart å bestille feil dato eller i feil navn. Det er alltid kjipt at vi som forbrukere får mindre kontroll, men dette er en av de tingene jeg ikke ser på som det største tapet for meg personlig. Det gjelder bare å ha skrive inn riktig dato og navn når jeg bestiller flyreiser.
TL;DR
- Fra og med 27. august 2025 kan du ikke lenger kansellere SAS-billetter gratis innen 24 timer.
- Unntak: Reiser til/fra USA kjøpt ≥7 dager før avreise beholder retten (krav fra amerikanske myndigheter). Kilde: U.S DOT
- Norwegian, Widerøe m.fl. fortsetter foreløpig å tilby 24 timers åpent kjøp.
- Konsekvensen: Mer risiko ved spontane bestillinger. sjekk alt to ganger før du trykker «Betal».