Slott og château i Frankrike – Planlegg slottsferie i frankrike

Franske slott, château på fransk er noe jeg anbefaler alle å utforske på ferien. Eller kanskje rett og slett bare ta en slottsferie i Frankrike?

Hvorfor velge slottsferie i Frankrike?

Vell, har du sett slottene? Trenger jeg å si mer? Det er virkelig fantastiske bygninger som man bare må besøke, synes iallfall jeg. Jeg skal også kanskje innrømme at jeg er over gjennomsnittet historie interessert.

Nicket mitt er blant annet tatt som inspirasjon fra Pentiment spillet, og hovedkarakeren Andreas Maler.

Jeg tok litt inspirasjon fra @TechnoPotter og tenkte jeg kunne lage min egen tråd på nettopp slott i Frankrike. Jeg vil komme med litt historie om slottet og bilder, og hvis folk ønsker det kan jeg også finne ut litt om praktiske besøkstips, kort historikk og rimelige overnattings­valg.

Oversikt: åpne slott du kan utforske fra loft til kjeller

Slottet i Versailles

Et av verdens mest berømte slott ligger bare 45 minutter fra Frankrike > Paris med tog. Her bruker du fort hele dagen, så se det som en dagstur til Versailles.

Raske fakta

• Beliggenhet: Versailles, Île-de-France
  • Byggeår: 1661–1715 (utvidet 18. årh.)
  • Arkitektur: Fransk barokk & klassisisme
  • Åpningstid: 09:00–18:30 (tir–søn, apr–okt) • 09:00–17:30 (nov–mar) stengt mandag
  • Pris: €19,50 (palass) • €28,50 “Passport” (palass + hager + Trianon)
  • Tog: Paris RER-C → Versailles Château – Rive Gauche (ca. 45 min). 10 min gange til gullporten.

Historien - Fra jaktlodge til verdens flotteste slott

Ludvig XIII(13)
Det sies at han i 1607 red gjennom skogen ved Versailles og innså hvor rikt dette området var på vilt. Han valgte derfor i 1923 å reise en liten bolig, som nesten kan defineres som en liten hytte her. Slik at han kunne overnatte under jaktturene. Det var beskjedent, og ifølge samtiden noe “en vanlig adelsmann ikke ville vært stolt av”.

Ludvig XIV(14), også kjent som solkongen
Det var solkongen som hadde de store visjonene om at denne “hytten” skulle bli et kongelig palass som skulle vise styrken til Frankrike. Så fra 1661 forvandlet han Versailles til et politisk og kulturelt kraftsenter. Han flyttet hoffet ut av Paris og skapte et liv fylt av overdådige fester og streng etikette. Ved å flytte hoffet ut av Paris, fikk han også kontroll over adelen.

Ludvig XV(15)
Han fortsatte utbyggingen, men ønsket seg mer privatliv. Han er ansvarlig for mange av de mindre, mer intime rommene og det fantastiske operahuset.

Ludvig XVI(16) og Marie-Antoinette
Ludvig den 16 giftet seg faktisk med Marie-Antoinette i nettopp operahuset. Han var mer opptatt av vitenskap enn prakt. Han ga også Marie-Antoinette Petit Trianon, hvor hun skapte sin idylliske bondegård, langt fra hoffets stive rammer.

Revolusjonen og ettertiden
I oktober 1789 marsjerte rasende folkemengder til Versailles og tvang kongefamilien tilbake til Paris. Slottet ble plyndret og forlatt, men heldigvis ikke revet. Senere ble det reddet av kong Ludvig-Philippe som gjorde det om til et museum dedikert til “all Frankrikes ære”.

Bilder

Så kult å være inspirasjon for en så flott tråd! :+1: Gleder meg til neste slott allerede :heart_eyes: