Velkommen til min store guide på ting å gjøre i London. Her samler jeg kule aktiviteter, severdighetene du må få sjekket av på bucketlisten og morsomme aktiviteter.
London er en skikkelig svær by, så jeg kan ikke love at du rekker alt på førstebesøk. Det kan være lurt å sette opp en liste av hva du har lyst å se og oppleve. Husk at det er greit å ha tid til å faktisk være i byen også, ikke bare løpe videre til neste severdighet.
Et godt tips før du begynner å planlegge: sjekk på kartet hvor ting ligger i forhold til hverandre, og legg attraksjonene i samme område på samme dag. St Paul’s, Tate Modern og Borough Market ligger for eksempel i gangavstand fra hverandre. Det sparer deg for utrolig mye tid på t-banen.
Har du egne tips eller spørsmål, legg gjerne igjen en kommentar under.
Aktiviteter i London
Ta en rundtur på London Eye
London Eye startet ut som Millennium Wheel i år 2000. Som Eiffeltårnet i Paris var det ikke planlagt at pariserhjulet skulle bli fast inventar i London. Men det ble det altså.
I dag gir hjulet en rundtur på ca 30 minutter, og du får en fin utsikt over Themsen og Westminster. På toppen er du ca 135 meter over bakken. Er det bare utsikt du er ute etter er det toppen av The Shard som gjelder.
Generelt dyre billetter i forhold til at du er stuck i en glasskuppel med 25 andre mennesker i 30 minutter.
- Pris for billetter: Fra £25 (rundt 320 kr) for voksne
- Bestill på: Bestill på londoneye.com
Se Londons beste utsikt fra The Shard
The Shard er den store spisse glassbygningen du ser fra alle kriker og kroker i London, og minner meg mest om Ringenes Herre. Med sine 310 meter er den den høyeste bygningen i Storbritannia, med andre ord.. ganske mye høyere en London Eye.
Selve utsiktsplattformen heter The View from The Shard og ligger på etasje 68 til 72. På klare dager skal du kunne se rundt 64 kilometer, men gitt været i London så er det ikke noe du kan forvente. Du får iallfall kjempe utsikt over Tower Bridge, Tower of London og St Paul’s. Men husk å sjekk værmeldingen før du bestiller billetter.
Billetten er litt dyrere enn London Eye, men mye billigere per høydemeter. Bare 1,16 kr per meter, mens London Eye koster 2,37 kr per meter.
- Pris for billetter: Fra £28 (rundt 359 kr) for voksne
- Bestill på: theviewfromtheshard.com
Gratis utsikt fra Walkie talkie bygningen (også kjent som SkyGarden)
SkyGarden er faktisk en gratis utsiktsplattform i London. Det er sjeldent du finner i storbyer for å si det slik, alle skal jo tjene penger vet. Plattformen ligger på toppen av 20 Fenchurch Street, som alle bare kaller Walkie Talkie-bygningen fordi den er bredere øverst enn nederst.
På toppen finner du en innendørs hage med tropiske planter, i tillegg til en balkong du kan gå ut for å føle på vinden her oppe. Også en liten cafe her oppe, hvis du vil slappe av med en kaffe.. vent, mente selvfølgelig te. Tross alt i London ![]()
Eneste problemet er at du må booke billetter på forhånd, og de blir fort revet bort. Billettene legges ut på nettsiden noen uker i forveien, så sett en påminnelse på mobilen med en gang du har flybillettene.
- Pris for billetter: Gratis
- Bestill på: tickets.skygarden.london
Museer i London
Reis gjennom verdenshistorien på British Museum
British Museum er virkelig ett av museene du må få med deg en gang i livet. Her finner du kulturskatter fra hele verden. (lurer på hvorfor…) Totalt eier museet over 8 millioner gjenstander, dessverre er det ikke plass å stille ut alle.
De absolutt viktigste du bør få med deg iallfall er Rosettastenen, Parthenon skulpturene, Sophilos Vasen, Ramses II, egyptiske mumier, vikingfunn og en moai fra Påskeøya.
Ikke at filmen er særlig bra, men filmen Night at the Museum: Secret of the Tomb satt på British museum.
- Pris for billetter: Gratis, men lurt å bestille på nett for da slipper du kø

- Bestill på: britishmuseum.org
Kunst i verdensklasse på kunstmuseet The National Gallery
National Gallery ligger på Trafalgar Square i sentrum av London. Igjen slår storbyen til, for dette museet er også gratis inngang på! (Enkelte spesial utstillinger koster ekstra)
Totalt er det over 2 300 malerier, fra 1200-tallet og frem til 1900. Du har garantert hørt navnene på flere av kunstnere, som van Gogh, Rembrandt, Michelangelo, Velázquez, Turner, da Vinci.
Igjen, selv om det er gratis er det lurt å bestille billetter på forhånd. Du slipper kø, og er garantert inngang.
- Pris for billetter: Gratis inngang
- Bestill på: nationalgallery.org.uk/visiting/plan-your-visit
Bli overrasket over moderne kunst på Tate Modern
Tate Modern er stedet for deg som vil oppleve moderne kunst. Ligger i en bygning som opprinnelig var en kraftstasjon, så verdt å ta turen bare for arkitekturen. Spesielt den store åpne hallen (Turbine hall).
Samlingen av kunst dekker moderne og samtidskunst fra rundt 1900. Ikke glad i kunst? Du får også en ganske fin utsikt på toppen, og når inngangen er gratis er det verdt turen. (Enkelte utstillinger koster penger)
- Pris for billetter: Gratis inngang (du trenger heller ikke booke billetter)
Severdigheter i London
Dra tilbake i tid på Tower of London
Tower Of London ble planlagt etter Vilhelm Erobreren sin seier i 1066. Byggestarten ble derimot litt over 10 år senere, i 1078. Et middelalder slott som har vært gjennom ganske så mye britisk historie, og heldigvis for oss kan vi besøke det som turister og ikke fanger.
Høydepunktene er selvfølgelig kronjuvelene, White Tower (den store bygningen) og turer med Yeoman Warders (beefeaters)
- Pris for billetter: £37 (ca 474 kr)
- Bestill på: hrp.org.uk
Gå på glassgulvet i Tower Bridge
Der Paris har Eiffeltårnet, har London Tower Bridge når det kommer til ikoniske severdigheter. Å gå over broen er selvfølgelig gratis, men det er også mulighet å gå på broen helt øverst mellomtårnene.. gulvet er av glass så her kan høydeskrekken få en liten utfordring.. der du er 42 meter over Themsen.
Du kan også sjekke løftetidene på hjemmesiden til Tower Bridge… altså når broen faktisk går opp for å slippe skip eller båter gjennom. towerbridge.org.uk/bridge-lifts
- Pris for billetter: £15.80 (ca 200 kr)
- Bestill på: towerbridge.org.uk/whats-on
Notater
Takk til @PassPelle for tipset om å forhåndsbestille British Museum for å slippe kø.
Til Admins og moderatorer på reiseforumet
Håper det går greit at jeg lagde min egen tråd. Vet at det er en tilsvarende post som spør om dette samme tema. Men denne posten ble rett og slett veldig lang, og jeg likte hvordan den innholdsfortegnelsen jeg la til i Severdigheter og steder i London du kanskje ikke har hørt om fungerte, så jeg ville gjøre det samme her.