Hei folkens ![]()
Dette blir ganske interessant for dere som reiser mye innenriks i Norge: Fra 16. oktober 2025 er Widerøe en del av Norwegian Reward. Det betyr at Lojalitetsprogrammer > SAS Eurobonus forsvinner fra Widerøe, og alle som flyr med selskapet vil tjene Spenn (Norwegians egen lojalitetsvaluta) i stedet.
Noen hovedpunkter jeg har fått med meg:
- Statusmatch: Har du EuroBonus Gull eller Diamant? Da kan du søke om å bli oppgradert til Norwegian Reward Priority med en gang. Du får 60 dager Priority, og hvis du rekker å fly to turer med Widerøe eller Norwegian i den perioden, beholder du statusen i et helt år.
-
- Veldig lite fan av at du faktisk må fly to ganger i løpet av 60 dager.. men har man gull eller Diamant flyr man vel nok uansett vil jeg tro?
- Fordeler i Norwegian Reward Priority: Gratis bagasje, Fast Track, lounge på enkelte flyplasser, prioritert innsjekk/ombordstigning, ekstra opptjening av Spenn, samt småting som gratis kaffe/te.
- Spenn-opptjening: Alle kommersielle Widerøe-ruter gir nå opptjening. Hvor mye du tjener avhenger av billettypen:
- Mini: 1 Spenn per 10 kr
- Smart: 2 Spenn per 10 kr
- Flex/Full Flex: 3 Spenn per 10 kr
- Bruk av Spenn: Enn så lenge kan du ikke betale Widerøe billetter med Spenn, men dette skal komme i løpet av noen måneder. Du kan allerede bruke Spenn på Norwegian-flyvninger, Strawberry-hoteller og etter hvert i Rema 1000 (!).
- Kortbanenettverket/anbudsruter: Viktig å merke seg at ruter i kortbanenettverket ikke gir poeng eller fordeler. Det er da ruter som gjerne går “lokalt” eller hva jeg skal si.
Jeg flyr absolutt ikke Widerøe i det hele tatt, så ikke helt oppdatert på hvor de flyr til og fra utenom om at jeg da vet at de flyr lokalt. Fra Oslo Gardermoen har de særdeles få flyvninger. Ser derimot at hvis jeg for eksempel velger Bergen er det en del flere ruter utenlands.
Men føler at det taper seg litt når du ikke får bonus på lokalrutene altså.
Kilder:
Widerøe nettside