Når er det best å reise til Alpene?

Lurte litt på når det beste tidspunktet å reise til alpene er? Tenker i forhold til ski / slalom her, så da er det jo ganske viktig at det er godt med snø for skikjøring. Er jo greit med en del snø, men hvordan er været og temperaturen i løpet av vinteren og sesongen.

Skisesongen i alpene er fra rundt midten av november til April, men kommer selvfølgelig an på skianlegget, da i forhold til høyde og hvor det ligger. Enkelte skisteder har faktisk også åpent for sommerski, som Zermatt. Men fra Juni til September er det gåturer og sykling som er best.

Selv om sesongen kan starte i november, tidlig desember er det i følge open-meteo.com virkelig ikke snøsikkert før tidlig januar nesten. Tar vi for eksempel St Anton og sjekker historiske tall for snødybden 1 uken i desember så er det laveste de 10 siste årene 30 cm, mens på det meste har det har vært er hele 173 cm. Med andre ord, ganske stor forskjell.

Snødybden holder seg gjerne veldig gått helt til sent i april/starten av mai. Hvis du er veldig sent ut i skisesongen ville jeg holdt meg unna skisenter i Østerrike, de ligger gjerne en del lavere enn fks i Reisemål > Frankrike

Når er det best å reise til alpene for ski

Beste tidspunktet å reise til alpene på er utentvil siste uken i Januar eller første uken i februar. Da har det ofte kommet mye snø allerede, og er du heldig så kommer det kanskje en god mengde med pudder mens du er der. I tillegg er det før skoleferiene i Europa starter, så du får ikke lange heiskøer og fulle bakker.

• November: Ikke planlegg en skiferie til alpene i november, du er ikke garantert god skikjøring i det hele tatt.
  • Desember: Snøen starter å komme, men det er fortsatt veldig sjansespill på hvor bra det er. Er desember eneste muligheten du har så vil jeg anbefale tidlig uke 50.
  • Januar: Ofte veldig bra med snø, trekkes litt ned av både kulde og mørke. Ikke at det er noe stort problem for oss fra Norge. Ofte litt ruskevær som “snøstorm” og flatt lys.
  • Februar: Beste måneden for snøforhold både i og utenfor løypa, men så og si hele Europa har ferie i februar. Med andre ord, det kan bli skikkelig mye kø i heisene og fulle bakker.
  • Mars: Sol og slush er cluet for Mars. Tenk påskestemning. Drar du sent i mars anbefaler jeg at du velger et skisted som ligger høyt over havet. Kan ofte være isete på morgenen, og veldig slush på ettermidagen.
  • April: Vårskikjøring på sitt beste og verste. Mye sol og lange flotte dager men løypene på bunn av skisentrene er ofte veldig dårlige og kan bli et kaos på slutten av dagen.

Bare tar tipset mitt fra Skiferie i Alpene tråden i forhold til når det er best å reise til alpene.

Januar, Februar og Mars er jo gjerne blant de beste månedene å reise til Alpene, men februar kan fort snike med seg ganske så mye folk i reiseanleggene.

I midten av februar er det nemlig ikke bare i Norge det er skoleferier, det er det også i andre land i Europa. Blant annet har Frankrike, England, Irland, Tyskland, Nederland, Belgia, Danmark, Sveits, Polen, Tsjekkia, Sverige og Finland ferie i februar. Så kan fort bli trykk i bakkene for å si det slik.

I 2026 er det spesielt fra 14. februar til 28. februar at det er mest trykk. Det er også litt ferier i Mars, men dette er gjerne bare enkelt soner i noen få land. Tenk hvordan Norge deler opp vinterferien i de forskjellige landsdelene.

For 2027 det fra 6. februar til 27. februar at de fleste landene har skoleferier.