Severdigheter og steder i Frankrike du kanskje ikke har hørt om

Her er min guide til unike severdigheter og attraksjoner i Frankrike som du kanskje ikke har hørt om før. Leter du etter ting å gjøre i Frankrike som er litt ekstra unikt. Kanskje jeg har funnet noe kult for deg?

Maskinene på øya i Nantes

• Hvor: Nantes, Frankrike (på Île de Nantes, en tidligere verftsøy)
  • Åpningstid: Vanligvis åpent fra april til oktober (sjekk nettsiden for nøyaktige datoer)
  • Pris: Ca. 8–10 euro for vanlig inngang, ekstra for elefant-tur (rundt 8 euro)
  • Hovedattraksjon: Gigantisk mekanisk elefant som går rundt med folk på ryggen og spruter vann
  • Andre høydepunkter: Tredelt karusell med sjøvesener, gigantisk mekanisk edderkopp, verksteder med maskinbygging.
  • Nettside: Lesmachines-nantes.fr

Maskinene på Øya i Nantes, eller Les Machines de l’île som det er fransk er nok en av de mer unike attraksjonene jeg har kommet over. Spesielt med tanke på at den ligger i en ganske vanlig fransk by.

Jeg elsker hvordan dette ikke bare et “museum” der du kan se på ting. Er vel mer enn blanding av musem og fornøyelsespark der flere av tingene å se er faktisk interaktive og du kan sitte på dem.

Den mest unike er uansett den store elefanten som du ser på bildet over. Den beveger seg rundt. Hvor kult er ikke det?! :grin:

Frankrike, altså. Mer enn bare vin og baguetter der.

Mont-Saint-Michel

• Hvor: Normandie, Frankrike (Se på Google Maps)
  • Åpningstid: Åpent hver dag, hele året – men tidspunkt varierer med tidevannet og årstiden. Klosteret har egne åpningstider (som regel 09:00–19:00 om sommeren).
  • Pris: Gratis å gå rundt i byen. Rundt 11 euro for inngang til klosteret (gratis for barn og EU-borgere under 26 år).
  • Nettside: abbaye du Mont-Saint-Michel

Jeg synes denne øya er nesten som tatt rett ut fra et eventyr. Det er en liten øy midt i tidevannssonen, der hele landskapet forandrer seg gjennom dagen. Når vannet trekker seg tilbake, kan du faktisk gå over sandbankene til fots (gjerne med guide). Når tidevannet kommer, omringes øya av vann på alle kanter. Så her gjelder det å ikke dra for seint tilbake :joy:

Historien til Mont-Saint-Michel

Historien til Mont-Saint-Michele strekker seg faktisk helt tilbake til 500-tallet. Det er første gang det ble bygd her, men da var navnet Mont Tombe.

Etter det er det legenden om at biskopen i Avranches fikk beskjed i en drøm av erkeengelen Mikael om å bygge et kloster på en klippe midt i havet. Det høres jo nesten ut som et folkeeventyr, men det er jo slik mange av de historiske ikonene er bygget.

Øya har kanskje ikke overraskende også vært et viktig strategisk sted i forhold til elver og havner i området. Gjennom middelalderen vokste både klosteret og byen rundt, og Mont Saint-Michel ble et viktig pilegrimsmål. På sitt mest aktive bodde det rundt 60 munker på øya.

Under hundreårskrigen på 1300- og 1400-tallet ble Mont Saint-Michel aldri inntatt, til tross for flere beleiringer av engelske styrker. Øya var rett og slett for vanskelig å angripe, med bratte murer, tidevann som kunne fange angripere, og naturlig forsvarsposisjon.

Etter den franske revolusjonen i 1789 ble klosteret omgjort til et fengsel. Heldigvis(vil jeg si) ble det i 1836 bestemt at klosteret burde fredes.

I 1979 gikk klosteret, byen og området inn i UNESCOS verdensarvliste.

Komme seg hit fra Paris

Ja, for det er faktisk relativt enkelt å komme seg hit fra Frankrike > Paris. Å det er derfor jeg tok med dette stedet. For mange har hørt om det, eller iallfall sett bilder. Men det er kanskje ikke så mange som vet at det er full mulighet å ta en dagstur hit fra Paris.

Tog

Har du ikke leiebil, er dette utenvil det enkleste valget. Det nye er at de visstnok har satt opp en egen togrute som går hver helg, hele året.

Billettprisene er heller ikke de verste. Drar du fra Paris koster det 29€ for voksne. Å det inkluderer tog og shuttle buss fra stasjonen til øya. Husk å spar på billetten, for det gir nemlig 1,5€ i rabatt på inngangen til klosteret.

Du tar toget fra Paris Montparnasse, og går av på Pontorson – Le Mont-Saint-Michel stasjonen.

Les mer om toget på Normandie sine sider

Bil

Bare bruk google maps til å finne ruten. Men!, hvis du kommer med bil parkerer du på fastlandet. Du kan ta skyttelbuss (eller går) det siste stykket over gangbroen. Husk å sjekke tidevannet før du planlegger turen!