Hei,
Er det noen her som har brukt GetYourGuide til å bestille aktiviteter eller billetter i utlandet? Jeg vurderer det til en kommende tur, men vil gjerne høre personlige erfaringer og egne vurderinger før jeg bestemmer meg. Det ser jo ut som en veldig enkel og profesjonell løsning, men jeg er litt skeptisk til sånne tjenester man ikke har testet før.
Funker det som det skal? Kommer man inn på attraksjonen? Er guidene flinke, og hvordan er det hvis noe går galt?
GetYourGuide erfaring
Jeg vet at mange lurer på dette – inkludert meg – og derfor tenkte jeg å starte en tråd hvor vi kan dele GetYourGuide erfaring.
Kanskje du har brukt det i storbyer som Roma, Barcelona eller Paris? Eller kanskje i Norge? Hva bestilte du, og var det verdt det? Hadde vært supert å høre litt mer enn bare stjerner og rating, gjerne hvordan du faktisk opplevde det.
Hei, jeg har litt erfaringer med Getyourguide. Men husk at dette er bare mine personlige erfaringer og tanker. Pluss, jeg kan ha hatt flaks, og jeg kan ha hatt uflaks!
GetYourGuide: Mine erfaringer og tips
Først og fremst vil jeg si at GetYourGuide er utmerket til å finne aktiviteter og utflukter. Et supert verktøy til å planlegge turen å finne kule aktvitetetre jeg kanskje ellers ikke ville ha funnet.
Når det kommer til selve aktivitetene har jeg ikke opplevd noe negativt. Alt har fungert å det har gått ganske smertefritt. Selv om ikke alle opplevelsene har vært full klaff hver gang(er jo gjerne slik med reiseopplevelser) så har teksten på nettsiden gitt et realistisk nok bilde.
Jeg synes også det er veldig praktisk å ha alt jeg trenger i en app, istedenfor å ha styre med bestillinger fra ørten forskjellige tilbydere.
Husk å sjekk prisene
Et viktig tips jeg har er at du alltid må dobbeltsjekke prisene. Jeg har opplevd at GetYourGuide er billigere enn det hadde vært å bestille direkte gjennom leverandøren, men også flere tilfeller av det motsatte. Så her lønner det seg å sammenligne.
Når velger jeg GetYourGuide
Bruker gjerne GetYourGuide når det kommer til omfattende aktiviteter og lengre utflukter, som for eksempel en båttur med lunsj eller en dagstur til en severdighet utenfor byen. For slike ting er de veldig praktiske og ofte finner man et godt utvalg.
Jeg bruker de personlig ikke til noe så enkelt som inngangsbillett til et museum for eksempel. Da er det ofte enklere og billigere å bestille via museets egen nettside. Pluss at jeg har lest at det er gjerne her de fleste probleme dukker opp. Ikke på de lengre aktivitetene.
Håper dette hjelper deg litt på veien når du skal vurdere GetYourGuide! Lykke til med planleggingen!
For å ta det veldig raskt. Det er helt trygt å bruke GetYourGuide, så lenge du velger riktig aktivitet. (Kommer tilbake til dette)
Jeg har delt lenker til plattformen her tidligere på folk som har spurt om ting å gjøre i forskjellige byer. Å jeg vil jo selvfølgelig ikke anbefale noe som er dritt. Så jeg har jo da selvfølgelig lest meg litt opp på denne plattformen.
1. Hva er GetYourGuide
Det er viktig å forstå hva plattformen er. Det fungerer på samme måte som Hotels.com og booking.com med at forskjellige turopperatører kan legge inn sine turer, aktiviteter og opplevelser. Så uansett om du er på jakt etter en guidet storbytur eller avslappende opplevelser er utvalget der.
Men det er litt her problemet også kommer inn. Litt sånn flere kokker, jo mer søl. Det vil alltid være dårligere turopperatører enn andre.
2. Vurderinger fra reddit, facebook grupper og andre forum
Når man søker rundt så ser du gjerne at de aller fleste synes at tjenesten fungerer helt fint. Så klart det er negative og positive innlegg, men alt i alt kan man stole på tjenesten.
3. Vurderingene på Trustpilot
GetYourGuide har en rating på 3,9 av 5 på Trustpilot, med over 42 000 anmeldelser. Ja, det er ikke 5 stjerner liksom, men greit å tenke litt mer på vurderingen av hva tallene faktisk betyr.
Det er såpass mange anmeldelser og med denne scoren gir det jo absolutt et pålitelig bilde av at tjenesten fungerer bra. At det er midt på treet er litt å forvente av en slik tjeneste.
Pluss helt ærlig, hvor mange er det som faktisk gidder å gå på Trustpilot for å gi tilbakemeldinger? Den høyeste prosentandelen er nok uten tvil de som har hatt en skikkelig dårlig opplevelse.
4. Viktige tips for hvordan få en god opplevelse
Du må faktisk gjøre litt research selv. Her er noen tips som kan hjelpe deg å finne de beste opplevelsene:
Velg aktiviteter med høy rating: Se etter aktiviteter som har fått mange positive vurderinger og har en høy vurdering (4+ stjerner). Det er enkelte som kanskje har 5 stjerner men 11 tilbakemeldinger.
Les de nyeste anmeldelsene: De gir et mer nøyaktig bilde av hva folk nylig har opplevd. Husk at det er de siste tilbakemeldingene som best reflekterer hva som skjer nå.
Sjekk flere anmeldelser: Ikke bare stol på de fremhevede anmeldelsene. Ta deg tid til å lese gjennom et bredere utvalg av tilbakemeldinger, spesielt de som har detaljer om hva som fungerte og hva som kanskje ikke var så bra.
Gjør litt research på turoperatørene: På GetYourGuide er det mange forskjellige turoperatører. Sjekk om de har et godt omdømme, erfaring og relevante kvalifikasjoner for turene de tilbyr.
5. Er det verdt pengene?
Det kommer helt ann på. Som nevnt av @PassPelle så er prisene både høyere, og lavere enn hva det hadde kostet å bestille direkte. Igjen, stjeler litt mer av PP sin anbefaling. Museum er som regel virkelig ikke verdt det. Det er gjerne enklere og mer problemfritt ved å bestille billetter direkte hos museet.
6. Eksempel når jeg ville brukt GetYourGuide
I en tidligere tråd om ting å gjøre i Frankrike > Paris så ga jeg anbefaling om “dagstur til Versailles”. Det innebærte tur i slottet, hagen, lunsj, ostesmaking og sykling. Dette er en typisk aktivitet jeg ville bestilt gjennom GetYourGuide.
Jeg ga også tips om en dagstur fra Paris til Mont-Saint-Michel. Med mitt budsjett, ville jeg heller booket dette selv. Da det er ca 50% billigere med tog. Selv om det er litt mer stress.
Sluttord / Konklusjon
Generelt er GetYourGuide et solid valg for deg som er ute etter aktivtieter å finne på i løpet av ferien. Men det gjelder å gjøre litt research på hva man bestiller. Det er en enkel og praktisk plattform, men les vurderingene nøye før du velger!
Brukt GetYourGuide og Viator flere ganger. Ikke hatt noen problemer så langt. Men det gjelder å sjekke det man bestiller av aktiviteter / eller severdigheter. Tenk på det litt som hotell sidene for bestilling av hotell. Det er ikke bare rett frem der heller.