Hotell eller Airbnb – fordeler, ulemper og erfaringer

Skal du velge hotell eller Airbnb på neste reise?

Det er ikke alltid like enkelt i hva man skal velge. Er det bedre med hotell eller en airbnb leilighet i Gran Canaria eller Oslo? Er det verdt stresset med nøkkelboks, service og kanskje skjulte kostnader?

For å hjelpe andre reiseglade mennesker tenker jeg vi at vi dele ekte erfaringer med både hotell og Airbnb. Både de gode, og de dårlige. Kom gjerne med dine personlige vurderinger i hva du velger, i tillegg til anmeldelser av overnattingen din. La oss hjelpe hverandre til å få en flott og rimelig ferie!

Sammenligning: Hotell vs Airbnb

Hva Hotell Airbnb
Pris Hoteller er gjerne dyrere Airbnb leiligheter kan være betydelig billigere enn hotellrom.
Standard Forutsigbar kvalitet, daglig rengjøring Avhenger helt av vert og sted
Service Resepsjon, bagasjeoppbevaring, frokost Selvbetjent, ofte via nøkkelboks
Beliggenhet Sentralt, nær attraksjoner. Kan være spredt, ofte i boligområder
Tjenester Standardiserte tjenester som frokost, basseng og romservice Stort sprik av tjenester, ikke alltid de heller fungerer
Trygghet Forsikret, regulert, stabile vilkår Varierende regler og kanselleringsvilkår
Fleksibilitet Fast innsjekk/utsjekk, men stabil booking Mer frihet, men også mer usikkerhet
Opplevelse Mer fokus på turisme, kan derfor oppleves mindre “autentisk”. Litt mer følelsen av å bo som en lokal

Airbnb (fordeler og ulemper):

Fordeler

• Ofte lavere pris, spesielt for familier og grupper
  • Mer plass: kjøkken, flere rom, vaskemaskin
  • Får litt mer følelsen av å oppleve byen/stedet som en lokal
  • Fleksibel innsjekk med nøkkelboks
  • Mulighet for langtidsopphold til lavere pris

Ulemper

• Varierende standard og renhold
  • Ingen resepsjon ved problemer
  • Ekstrakostnader: rengjøring, gebyrer
  • Risiko for kansellering i siste liten
  • Anmeldelser og bilder stemmer ikke alltid
  • Kan være med å bidra til høyere leiepriser for lokalbefolkningen - @PassPelle

Hotell (fordeler og ulemper)

Fordeler

• Trygghet: resepsjon, forsikring, profesjonell drift
  • Komfort og service: daglig rengjøring, frokost inkludert
  • Sentralt plassert og lett å finne
  • Passer godt for korte storbyferier eller jobbreiser

Ulemper

• Ofte høyere pris
  • Lite plass – små rom og ingen kjøkken
  • Mindre fleksibilitet med innsjekking og utsjekk
  • Kan føles mindre personlig eller autentisk

Konklusjon

Som de fleste brukerne nevner lønner deg seg å se på helheten til begge alternativene. Er det bare pris du er ute etter gir nok Airbnb flere muligheter. I tillegg til at du også får litt privatliv.

Hotell på sin side har gjerne bedre sikkerhet, tjenester og fasiliteter i tillegg til at du vet hva du får.

Hvis du lurer på rb&b er, så er det nok bare Airbnb skrevet feil.

I disse dager holder meg langt unna Airbnb når jeg reiser alene eller med få personer. Rett og slett på grunn av at lokalbefolkningen blir presset ut flere steder av folk som kjøper leiligheter for å leie de ut på Airbnb.

Selv om jeg er helt med på at det gjerne er billigere med Airbnb enn hotell.

Hvis jeg skal derimot skal bo over en lengre stund og vil ha muligheten til å faktisk bo litt, so blir det fort å leie en leilighet eller feriehus via Airbnb eller vrbo. Den friheten du får er faktisk ganske behagelig. Pluss man kan jo faktisk lage middag “hjemme”, som gjør at det er muligheten til å spare litt penger. Å hvem liker ikke gå i en matbutikk i utlandet og finne spennende ting å prøve?

Føler at Airbnb har tapt seg de siste årene.. på starten var det skikkelig aight. Men de siste årene har opplevd at eierne forlanger mer i forhold til idiotiske regler, betaling for rengjøring men du får fortsatt en stor liste med shit å gjøre før du drar. Nei vet du hva, da velger jeg hotell. Eneste er som nevnt tidligere hvis jeg skulle dratt med en større gruppe.

Edit: Støtter også Pelle sitt poeng. Vil ikke være med å støtte det som skjer med Airbnb og dyrere marked for lokalbefolkningen.

Aldri brukt Airbnb, men bestilt feriehus gjennom vrbo. Fungerte helt fint! Men skal jeg bo i byen eller noe velger jeg hotell.