Hotell eller Airbnb – fordeler, ulemper og erfaringer

Skal du velge hotell eller Airbnb på neste reise?

Det er ikke alltid like enkelt i hva man skal velge. Er det bedre med hotell eller en airbnb leilighet i Gran Canaria eller Oslo? Er det verdt stresset med nøkkelboks, service og kanskje skjulte kostnader?

For å hjelpe andre reiseglade mennesker tenker jeg vi at vi dele ekte erfaringer med både hotell og Airbnb. Både de gode, og de dårlige. Kom gjerne med dine personlige vurderinger i hva du velger, i tillegg til anmeldelser av overnattingen din. La oss hjelpe hverandre til å få en flott og rimelig ferie!

Sammenligning: Hotell vs Airbnb

Hva Hotell Airbnb
Pris Hoteller er gjerne dyrere Airbnb leiligheter kan være betydelig billigere enn hotellrom.
Standard Forutsigbar kvalitet, daglig rengjøring Avhenger helt av vert og sted
Service Resepsjon, bagasjeoppbevaring, frokost Selvbetjent, ofte via nøkkelboks
Beliggenhet Sentralt, nær attraksjoner. Kan være spredt, ofte i boligområder
Tjenester Standardiserte tjenester som frokost, basseng og romservice Stort sprik av tjenester, ikke alltid de heller fungerer
Trygghet Forsikret, regulert, stabile vilkår Varierende regler og kanselleringsvilkår
Fleksibilitet Fast innsjekk/utsjekk, men stabil booking Mer frihet, men også mer usikkerhet
Opplevelse Mer fokus på turisme, kan derfor oppleves mindre “autentisk”. Litt mer følelsen av å bo som en lokal

Airbnb (fordeler og ulemper):

Fordeler

• Ofte lavere pris, spesielt for familier og grupper
  • Mer plass: kjøkken, flere rom, vaskemaskin
  • Får litt mer følelsen av å oppleve byen/stedet som en lokal
  • Fleksibel innsjekk med nøkkelboks
  • Mulighet for langtidsopphold til lavere pris

Ulemper

• Varierende standard og renhold
  • Ingen resepsjon ved problemer
  • Ekstrakostnader: rengjøring, gebyrer
  • Risiko for kansellering i siste liten
  • Anmeldelser og bilder stemmer ikke alltid
  • Kan være med å bidra til høyere leiepriser for lokalbefolkningen - @PassPelle

Hotell (fordeler og ulemper)

Fordeler

• Trygghet: resepsjon, forsikring, profesjonell drift
  • Komfort og service: daglig rengjøring, frokost inkludert
  • Sentralt plassert og lett å finne
  • Passer godt for korte storbyferier eller jobbreiser

Ulemper

• Ofte høyere pris
  • Lite plass – små rom og ingen kjøkken
  • Mindre fleksibilitet med innsjekking og utsjekk
  • Kan føles mindre personlig eller autentisk

Konklusjon

Som de fleste brukerne nevner lønner deg seg å se på helheten til begge alternativene. Er det bare pris du er ute etter gir nok Airbnb flere muligheter. I tillegg til at du også får litt privatliv.

Hotell på sin side har gjerne bedre sikkerhet, tjenester og fasiliteter i tillegg til at du vet hva du får.

Hvis du lurer på rb&b er, så er det nok bare Airbnb skrevet feil.

I disse dager holder meg langt unna Airbnb når jeg reiser alene eller med få personer. Rett og slett på grunn av at lokalbefolkningen blir presset ut flere steder av folk som kjøper leiligheter for å leie de ut på Airbnb.

Selv om jeg er helt med på at det gjerne er billigere med Airbnb enn hotell.

Hvis jeg skal derimot skal bo over en lengre stund og vil ha muligheten til å faktisk bo litt, so blir det fort å leie en leilighet eller feriehus via Airbnb eller vrbo. Den friheten du får er faktisk ganske behagelig. Pluss man kan jo faktisk lage middag “hjemme”, som gjør at det er muligheten til å spare litt penger. Å hvem liker ikke gå i en matbutikk i utlandet og finne spennende ting å prøve?

Føler at Airbnb har tapt seg de siste årene.. på starten var det skikkelig aight. Men de siste årene har opplevd at eierne forlanger mer i forhold til idiotiske regler, betaling for rengjøring men du får fortsatt en stor liste med shit å gjøre før du drar. Nei vet du hva, da velger jeg hotell. Eneste er som nevnt tidligere hvis jeg skulle dratt med en større gruppe.

Edit: Støtter også Pelle sitt poeng. Vil ikke være med å støtte det som skjer med Airbnb og dyrere marked for lokalbefolkningen.

Aldri brukt Airbnb, men bestilt feriehus gjennom vrbo. Fungerte helt fint! Men skal jeg bo i byen eller noe velger jeg hotell.

Det gjelder iallfall å ta bilder eller video av dnb leiligheten når du ankommer, så man slipper slikt som dette :slight_smile:

hotell eller airbnb, det store spørsmålet.

Reiser jeg alene velger jeg alltid hotell fordi jeg føler det er tryggere, spesielt hvis hotellet har døgnåpen resepsjon.

Reiser jeg med flere blir det ofte Airbnb da man får mer plass, fleksibilitet og privatliv.
Det som jeg synes er mest vanskelig angående airbnb er kvaliteten på hva jeg leier, har opplevd å få en skikkelig flott leilighet i Frankrike > Paris, men en veldig luguber i England > London. Å begge så like fine ut på bildene og omtalene..

Er man ute etter det beste av begge verdener, kan man også vurdere leilighetshotell.

Hotell

For min del handler hotellvalget ofte om å gjøre reisen så behagelig og problemfri som mulig. Det er noe med å vite at resepsjonen er døgnåpen hvis det skulle være noe, og at man kan få hjelp av en concierge til å booke billetter eller få gode anbefalinger uten å måtte google alt selv. Og det å ha en restaurant og bar rett i bygningen er jo utrolig deilig etter en lang dag med sightseeing.

Men igjen, kommer jo veldig an på hvordan hotell man velger, om man går for 2 stjerners hotell eller 5 stjerners hotell liksom.

Pluss rengjøringen, for fy søren det er deilig å ikke måtte re opp sengen, rengjøre leiligheten, vaske badet og tømme søppel. Bare det å slippe husarbeidet…

I tillegg ligger jo hoteller som regel midt i smørøyet, med kort vei til alt av offentlig transport, butikker og de attraksjonene man vil se. Man sparer utrolig mye tid og styr på å slippe å pendle inn til sentrum hver dag.

airbnb

For meg blir Airbnb det soleklare valget så fort vi er flere som reiser sammen, spesielt med familie. Det å kunne leie en hel leilighet eller et hus gir en helt annen frihet enn et trangt hotellrom. Man har plutselig en egen stue å slappe av i om kvelden, kanskje en balkong eller hage, og ungene kan få sitt eget soverom. Det er rett og slett gull verdt å slippe å snuble i kofferter og ha litt pusterom.

Og kjøkkenet, det er jo en total game-changer om ikke nesten den viktigste grunnen til å velge Airbnb over hotell. Elsker å gå på lokale matbutikker og markedet, å det å kjøpe inn lokale råvarer og lage en digg middag med disse. Virkelig en fantastisk del av selve reiseopplevelsen. Pluss, sparer jo penger. Så det er jo veldig greit!

Jeg har derimot et spørsmål angående Airbnb og beliggenheten, og lurer på om det bare er meg

Jeg leser at mange hauser opp det å bo på Airbnb på grunn av: autentisk opplevelse ved å bo i ett lokalt nabolag. Men føler dette bare er oppskrytt, det å bo der andre bor gir meg ikke en lokal opplevelse. Den får jeg heller ved å utforske byen mer enn turisattraksjonene, besøke matbutikker osv. Å det kan jeg helt fint klare, uansett hvor jeg bor.

Føler Airbnb har blitt skikkelig dritt de siste årene. Nå virker det som altfor mange av leilighetene er kjøpt av folk som bare skal tjene penger på utleie til turister. Spesielt i forhold til hva de forlanger av vask osv, men at du kanskje må betale tillegg til vask også videre. Eneste gangen jeg bruker Airbnb over hotell nå er hvis vi er mange og det er viktig at vi har en stor leilighet.

Føler denne :backhand_index_pointing_up: Før valgte vi ofte Airbnb på turer, nå er det aldri. Skal også sies at fordi med årene drar man mindre og mindre i større gjenger. Men fortsatt, nå er det bare hotell. Mye på grunn av service og hotellfasilitene. Men det viktigste er rett og slett tryggeheten i å booke hotell kontra airbnb for meg.

Joda, det er dårlige opplevelser med begge. Men føler hotell er mye tryggere når det kommer til skjulte ekstra kostnader og evt andre ting som måtte oppstå.